Een mogelijke aanpak is om de top eerst een strategische visie te laten ontwikkelen. Die visie
beschrijft het toekomstige doel van je organisatie (waar liggen de kansen, waar ga je voor?) op
uiteenlopende gebieden, zoals financiën, markten, producten en diensten, locatie en techologie.
Vervolgens vertaal je de visie naar doelstellingen en actieplannen voor de onderliggende niveaus
(afdelingen, groepen).
Een andere (top-down) aanpak is om eerst een visie te ontwikkelen op de succesfactoren van het
bedrijf en haar vermogen om succesvol te blijven. Dat kan vanuit verschillende perspectieven: de
klantbehoeften en -tevredenheid, de interne organisatie van processen, de financiële situatie en
het innovatief vermogen. Op basis van de succesfactoren bepaal je een missie en de strategische
doelstellingen die je dan in de organisatie toetst om er consensus over te bereiken.
Elke methode heeft bepaalde voor- en nadelen en is op haar manier effectief en verhelderend. Ze
maakt duidelijk wat je strategische doelstellingen zijn en welke managementinformatie je nodig
hebt om die te bereiken. Je kunt ook verschillende methoden combineren om de resultaten te
vergelijken en vervolgens de informatiebehoeften uit te breiden of juist aan te scherpen.
2. Wat is de scope van mijn KPI-dashboard?
De scope kan per KPI-dashboard verschillen. Is het bestemd voor de hele organisatie, een
bepaalde afdeling of misschien zelfs een specifiek team? Een goed KPI-dashboard is afgestemd
op de specifieke gebruikers. Zo kan het KPI-dashboard voor de afdeling financiën vrij statisch
(behaalde resultaten) zijn, terwijl de afdeling verkoop juist een dynamisch KPI-dashboard wil
hebben om fluctuaties in de vraag en trends te kunnen monitoren. Daarnaast is het mogelijk om
tijdelijke dashboards te creëren, bijvoorbeeld voor een (marketing)campagne.
3. Welke data heb ik nodig?
Een KPI-dashboard bevat data voor specifieke gebruikers. Om te achterhalen welke data relevant
is, vertaal je de informatiebehoeften, zoals continuïteit, groei, marktpositie, serviceniveau,
tariefstelling en inzet van bedrijfsmiddelen, naar de belangrijkste KPI’s voor deze gebruikers. Het
gaat dan vooral om metrische gegevens, uitgedrukt in euro’s, aantallen, statistieken en
percentages. Denk aan productiecijfers, voorraadniveaus, personeelsbezetting,
verkoopopbrengsten, cashflow, omloopsnelheid debiteuren, omzetgroei, nettoresultaat per
afdeling, groei marktaandeel, leversnelheid, prijsniveau t.o.v. concurrenten, kostprijs per dienst en
bezettingsgraad.
4. Hoe visualiseer ik de data?
Het is moeilijk om op basis van ruwe data inzicht te krijgen in je strategie en activiteiten te
ontplooien. Door de data te visualiseren, worden ze begrijpelijker, toegankelijker en zul je eerder
verbanden en trends ontdekken. Bepaal daarom hoe je de informatie uit de verschillende
databronnen in je KPI-dashboard op één scherm wilt visualiseren (indeling, kleuren, vormen, enz.).