Tips voor een succesvol persbericht
Zoek je tips voor een succesvol persbericht? Als oud-hoofdredacteur van toonaangevende vakbladen weet ik hoe redacties met persberichten kunnen omgaan. En omdat de missie van mijn bureau is om jouw communicatie te professionaliseren, volgen hier enkele waardevolle tips van een professional om jouw kans op succes te vergroten.
1. Selecteer echt nieuws voor jouw persbericht
Verstuur alleen een persbericht als je echt nieuws hebt. Journalisten en redacties willen ook graag scoren. Vraag jezelf af: wat is de nieuwswaarde voor de lezers, waarom moeten zij dit weten? Is het relevant marktnieuws?
Onderschat jouw nieuws evenmin. Ik kom regelmatig bedrijven tegen die denken geen nieuws te hebben. Ten onrechte: zelfs iets wat voor jou minder actueel is, kan voor jouw markt nog ‘publicity value’ hebben!
Nieuwswaarde wordt vooral bepaald door:
- Actualiteit (hoe verser het nieuws, des te beter)
- Relevantie (hoe onmisbaarder voor jouw doelgroepen, des te beter)
- Exclusiviteit (hoe unieker het bericht, des te beter)
- Autoriteit (hoe sterker jouw marktpositie, des te beter)
Let op: Introduceer een nieuwe medewerker pas wanneer zijn aanstelling zeker is.
2. Benader alleen relevante (technische) media
Bedenk vooraf goed welke (technische) media je wilt benaderen. Redacties die regelmatig oninteressant nieuws ontvangen, slaan een relevant persbericht wellicht ook over. Vraag jezelf af: Is het nieuws bestemd voor vakmensen (techniek) of heeft het brede maatschappelijke relevantie en moeten (ook) publieksmedia geïnformeerd worden? Heeft het nieuws regionale gevolgen (lokale pers)? Is er sprake van een primeur, voor een toonaangevend medium? Moet het persbericht verspreid worden via social media? Zijn er meerdere versies van een persbericht nodig?
Let op: Gun een primeur niet altijd aan hetzelfde medium.
3. Verstuur je persbericht op tijd
Zorg voor een juiste timing en tijdige aanlevering van je persbericht. Vakbladen hebben een langere productietijd dan dagbladen en online media. Je kunt jouw persbericht dus ook gefaseerd versturen (vakbladen eerst) om de kans te vergroten dat zo veel mogelijk media jouw persbericht plaatsen.
Houd rekening met themanummers, beursedities, e.d. (hogere oplage, langere bewaartijd). Vaak krijg je zo meer attentiewaarde.
Let op: Veel redacties zitten in de zomerperiode om kopij te springen.
4. Respecteer redacties
Heb er respect voor dat redacties bepalen of en hoe zij jouw persbericht plaatsen. Vraag niet (te vaak) om een publicatiebewijs van je persbericht. Redacties zijn vooral bezig met nieuwsgaring.
Let op: Soms combineert een redactie jouw nieuws met dat van concurrenten.
5. Wees actueel
Zijn er brancheontwikkelingen waar je met jouw persbericht op in kunt inspelen? Zoals nieuwe wetgeving, technologie, een trend, misstanden (Arbo) of onderzoek? Doe dat dan. Daarmee toon je betrokkenheid richting redacties en lezers.
Let op: Fingeer geen betrokkenheid als je die niet in het persbericht kunt aantonen.
6. Meld in jouw persbericht alleen feiten
Vermijd commentaar en overdrijving in je tekst. Begin je persbericht met het beantwoorden van de basisvragen: wie, wat, waar, waarom en wanneer.
Let op: Citeer eigen medewerkers niet of alleen als zij strategische informatie kunnen melden.
7. Beperk je tot één onderwerp per persbericht
Lukt dat niet, door gebrek aan informatie, dan is jouw nieuws geen persbericht waard. Combineer nieuws over meerdere producten alleen in één persbericht als die overeenkomsten vertonen (nieuwe range, design, technologie, enz.). Doe dat niet om het persbericht te vullen, want die luiheid belonen redacties niet.
Let op: Noem jouw doelgroep(en) en de relevantie van jouw nieuws in je persbericht.
8. Bied hapklare brokken
Schrijf korte en zakelijke zinnen in de actieve vorm. Beperk je zo mogelijk tot één A4 en zorg voor een heldere opbouw en lay out met alinea’s die elk een ander item behandelen. Behandel regionale of lokale aspecten apart. Zet een afzender (logo!), verzenddatum en contactpersoon in het persbericht en zorg dat die bereikbaar is.
Let op: Voeg achtergrondinformatie (specificaties, illustraties, e.d.) apart bij of neem een download-link op.
9. Geef voorrang
Geef de media die jouw persberichten ontvangen voorrang. Plaats je persbericht niet tegelijkertijd al op jouw website of in je nieuwsbrief, maar wacht daar mee.
Let op: Vermijd dat eigen personeel en stakeholders gevoelig nieuws eerst via de media horen.
10. Wees transparant in je persbericht
Lever bewijs voor jouw beweringen. Meld in je persbericht niet alleen conclusies, maar maak ze zo goed mogelijk traceerbaar. Dit geldt zeker in technische sectoren en voor meetbare prestaties. Transparantie maakt je geloofwaardiger!
Let op: Gebruik je onderzoekcijfers van anderen? Check die dan eerst.
11. Voeg sterk beeldmateriaal toe
Stel mooi en illustratief beeldmateriaal beschikbaar, hetzij door mee te sturen of als download. Dat vergroot de attentiewaarde onder redacteuren, lezers en bezoekers enorm. Heb je geen sterke foto’s of illustraties? Laat die dan eerst maken!
Let op: Gebruik geen stockmateriaal. Sommige redacties huiveren daarvan (te commercieel of clichématig) en gooien jouw persbericht meteen weg.
12. Regel toestemming
Vraag toestemming vóór publicatie. Soms willen partijen die bij een project zijn betrokken vooraf weten wat er gepubliceerd wordt. Je bent niet verplicht over jouw persbericht te polderen, maar overleggen is goed voor de relatie.
Let op: (semi)overheden willen niet voor commerciële karretjes gespannen worden.
Wil je meer weten over de (pers)communicatiemogelijkheden voor jouw organisatie of mijn unieke internationale persservice?
Bel 06 29 33 00 48 of mail naar info [AT] senecamedia.nl
